لزوم دفاع و آمادگی دفاعی در برابر دشمن

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

*رضا سیفی

 


لزوم دفاع در برابر دشمن
در قرآن کریم،آیات بسیاری درباره لزوم دفاع دربرابر هجوم دشمن آمده است اسلام ،جنگ جاه طلبانه را تایید نمی کند و آنرا تجاوز و تعدی می داند تا آنجاکه اگر گروهی از مسلمانان به گروهی دیگر تجاوز کند،برمسلمانان دیگرر واجب است که اگر نتوانستد میان آنها صلح و سازش بر قرار سازند،با متجاوز بجنگند تا از تجاوز دست بردارد.
قرآن کریم می فرماید: اگر دو طایفه از مومنان باهم بجنگد،آن دو را اصلاح دهید،واگر(باز)یکی از آن دو بر دیگری تعدی کرد،با آن(طایفه)که تعدی میکندبجنگید تا به فرمان خدا باز گردد.پس اگر بازگشت،آنها را دادگرانه سازش دهید وعدالت کنید،که خدا دادگران را دوست می دارد.(حجرات9)
تجاوز وتعدی نکنید،زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمی دارد.(بقره19)

 هر ملتی حق دارد در برابر هجوم و تجاوز ستمکاران از خویش دفاع کند واز هیچ اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.جنگ هایی چون احد،احزاب،تبوک،حنین و... از جمله جنگ های دفاعی اند.در مواردی که دشمنان اسلام،سرزمین اسلامی را غصب کرده و منابع آنها را زیر سلطه خود گرفته اند ،اسلام اجازه می دهد مسلمانان در برابر آنها با ایستند واز خود دفاع کنند.
در آیات 191و190 سوره مبارکه بقره آمده است : در راه خدا ،با کسانی که با شما می جنگند بجنگید ولی از اندازه در نگذرید،زیرا خداوند تجاوزکاران را دوست نمی دارد.وهرکجا که برایشان دست یافتید آنان را بکشید و از همان جا که شمارا بیرون راندند ،آنان را بیرون برانید،(چراکه)فتنه(شرک) از قتل بدتر است...
 
و هم چنین در آیات 40-39 سوره مبارکه حج آمده:
«اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا و ان الله على نصرهم لقدير، الذين اخرجوا من ديارهم بغير حق الا ان يقولوا ربنا الله و لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بيع و صلوات و مساجد يذكر فيها اسم الله كثيرا و لينصرن الله من ينصره ان الله لقوى عزيز»

در اين آيه، خداوند سبحان به كسانى كه تحت ظلم و ستم قرار گرفته‏اند، اذن جنگ و جهاد داده است . شان نزول آيه مسلمانانى بودند كه از شهر و ديار خود - مكه مکرمه - اخراج شده و اموالشان توسط مشركان آن ديار مصادره شد . از اين رو مصداق مظلومان در اين آيه، كسانى هستند كه به ناحق از سرزمينشان  تنها به جرم آنكه دعوت حق را لبيك گفته و به اسلام گرويده و خداوند سبحان را پروردگار خود خواندند  بيرون رانده شدند .از اين آيه به خوبى بر مى‏آيد كه اولا: بيرون راندن مردم از سرزمينشان از مصاديق آشكار ظلم است . ثانيا: جنگ با دشمن مهاجم و ستمگر حق مشروع ستمديدگان است . «بانهم ظلموا» ، از اين رو حتى اگر عده‏اى غير مسلمان تحت‏ستم قرار گيرند و به ناحق از خانه و كاشانه و سرزمينشان اخراج شوند، حق جهاد دفاعى براى آنان محفوظ است . بخش دوم آيات تبيين فلسفه اين جهاد دفاعى است . در منطق قرآن اگر پيروان اديان توحيدى در برابر مهاجمان و متجاوزان ايستادگى نمى‏كردند، عبادتگاه هاى آنان منهدم شده و از بين مى‏رفت . از اين بيان معلوم مى‏شود كه اديان الهى براى حفظ موجوديت‏خود و حراست از اعتقادات دينى و مراكز عبادى خود از حق دفاع برخوردارند . پس يكى از فلسفه‏هاى مشروعيت جهاد دفاعى حفظ و حراست از معابد و مراكز دينى است و اين امر اختصاص به مسلمانان ندارد . حق دفاع در همه مكاتب آسمانى رسميت دارد .
مهم‏تر از آن، در منطق قرآن دفاع، ضامن صلاح جوامع و متقابلا تسليم، عامل بروز فساد در زمين است . «ولو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الارض‏» بعضى از مفسران(تفسیر المیزان) با استفاده از آيات جهاد، جنگ و جهاد را احياگر مؤمنان شمرده‏اند . بدين معنا كه جنگ و جهاد - چه به عنوان دفاع از مسلمان و يا كيان اسلام باشد و چه جنگ ابتدايى باشد - همگى در حقيقت دفاع از حق انسانيت در حيات بشرى است چرا كه شرك به خدا، هلاك انسانيت و مرگ فطرت بشرى را در پى دارد . 

 

ضرورت افزایش آمادگیهای دفاعی در برابر دشمن:
در آیه 60 سوره مبارکه انفال آمده است:

 

وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ

 

هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد

در اين آيه به يك اصل حياتى كه در عصر و زمان بايد مورد توجه مسلمانان باشد اشاره مى كند،وآن لزوم آمادگى دفاعی كافى دربرابردشمنان است. نخست مى گويد: «در برابر دشمنان هر قدر توانايى داريد از نيرو و قدرت و اسبهاى ورزيده براى ميدان آماده سازيد» (وَاَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وَمِنْ رِباطِ الْخَيْلِ).
يعنى در انتظار نمانيد تا دشمن به شما حمله كند و آنگاه آماده مقابله شويد، بلكه از پيش بايد به حدّ كافى آمادگى در برابر هجومهاى احتمالى دشمن داشته باشيد.

مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی)  در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده‌های آنان در مورخ:15/07/94 در باره لزوم حفظ آمادگی همیشگی برای جلوگیری از زورگویی قدرت‌های ظالم می فرمایند:
در منطقه‌ی خلیج فارس سعی همه‌ی کسانی که از این موجود منحوس و شوم، یعنی صدّام، حمایت میکردند و دفاع میکردند، همین‌هایی که مدّعی حقوق بشرند، همین‌هایی که بعدها در مقابل صدّام خودشان صف‌آرایی کردند -که اینها سالهای متمادی به او کمک کردند در مقابل جمهوری اسلامی- سعی‌شان این بود که خلیج فارس را برای جمهوری اسلامی ناامن کنند. این اهمّیّت امنیّت خلیج فارس را نشان میدهد. نشان میدهد که چقدر این امنیّت مهم است که دشمنی آنها با این هدف بود که این منطقه را برای ایران که بیشترین ساحل را در این منطقه‌ی آبی دارد -خلیج فارس و دریای عمان- ناامن کنند.حضور جوانهای انقلابی و سپاه پاسداران و نیروی دریایی و تشکیل این نیرو و ورود در عرصه، موجب شد که دریا برای خود آنها ناامن شد. به ناوشان صدمه خورد، به بالگردشان صدمه خورد، به نفت‌کش‌شان صدمه خورد؛ فهمیدند جمهوری اسلامی آن موجودی نیست که بتوانند با سرنوشت او هرجور میخواهند بازی کنند؛ این اقتدار معنوی نظام جمهوری اسلامی است. اینکه قرآن به ما امر میکند: وَ اَعِدّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِه‌ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم، بایست حضور شما، وضعیّت شما، حرکت شما جوری باشد که دشمن را دچار رعب کند. دشمن متجاوزِ بالطّبع است؛ طبیعت جهان‌خواران تجاوز است، جلو آمدن است، تصرّف است، پنجه انداختن است، طبیعت اینها است؛ اگر خاک‌ریز شما قابل نفوذ باشد، نفوذ میکند؛ باید جوری حرکت کنید که او احساس کند نمیتواند نفوذ کند. تشکیل جبهه‌ی انقلابی در جنوب کشور و حضور نیروهای انقلاب در قالب نیروی دریایی سپاه و بچّه‌های استانهای ساحلی -این جوانهای شجاع، این جوانهای دل‌به‌دنیا نداده- موجب شد که این هدف قرآنی حاصل بشود: تُرهِبونَ بِه‌ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم؛ این باید همیشه استمرار داشته باشد. بارها ما گفته‌ایم که ما شروع‌کننده‌ی جنگ نخواهیم بود؛ دلایل خودمان را داریم برای این کار؛ هیچ جنگی را ما شروع نمیکنیم امّا باید جرئت شروع جنگ را از دشمن گرفت، دشمن را باید شناخت، طبیعت دشمن را باید شناخت
.

 

غفرالله لنا و لکم